Indsamler til Landsindsamling

Landsindsamling

Hvad er landsindsamlingen?

Røde Kors’ landsindsamling er en årlig begivenhed, som finder sted den første søndag i oktober. Formålet med indsamlingen er at samle midler ind til Røde Kors’ humanitære arbejde.

Denne landsdækkende indsamling er vigtig, da behovet for hjælp til sårbare og udsatte mennesker er stort. Røde Kors yder hjælp rundt om i verden i forbindelse med naturkatastrofer og krigssituationer, men også herhjemme er der mange, som har brug for hjælp. Det kan for eksempel være børn i udsatte familier eller hjemløse, som har brug for støtte og hjælp til at komme videre i tilværelsen.

I Skive er der mange ruter som skal dækkes og det er her, at du kan gøre en forskel. Når du melder dig som indsamler, er du med til at samle midler ind til en god sag. I gennemsnit kommer der mellem 1.000 og 1.200 kroner ind per rute, og både kontanter og MobilePay modtages som betaling. Det tager ca. 3 timer at gennemføre en rute, men det er en god oplevelse, som kan gøres sammen med andre.

Indsamlerne er i alle aldre, der er plads til både voksne, unge og børn og  de kommer fra alle dele af Skive og de omkringliggende byer.  Når du melder dig som indsamler, er du med til at gøre en forskel for de mest sårbare og udsatte mennesker.

Hvad gør en frivillig til indsamlingen?

At være frivillig indsamlingsleder eller indsamler for Røde Kors’ landsindsamling kræver ikke nogen særlig uddannelse eller erfaring. Alle kan tage del i at samle ind til en god sag.

Som frivillig indsamlingsleder vil du have ansvar for at koordinere indsamlingen i Skive. Det indebærer typisk at rekruttere og organisere indsamlerne, uddele indsamlingsbøsser og indsamlingsskemaer, og sørge for at indsamlingen forløber smidigt og effektivt. Som frivillig indsamlingsleder får du mulighed for at udvikle dine ledelseskompetencer og organisatoriske færdigheder, mens du samtidig gør en forskel i dit lokalsamfund og for mennesker i nød.

Som frivillig indsamler vil du gå fra dør til dør og bede om bidrag til Røde Kors’ arbejde. Du vil få udleveret en indsamlingsbøsse og en rute, og du vil blive trænet i at håndtere eventuelle spørgsmål fra dem du møder. Som frivillig indsamler vil du få mulighed for at engagere dig i en meningsfuld sag, og samtidig vil du have mulighed for at møde nye mennesker og få en oplevelse udover det sædvanlige.

Uanset om du er frivillig indsamlingsleder eller indsamler, vil du bidrage til en indsats, der gør en forskel for mennesker i nød, både i Danmark og i resten af verden.

Vi forestiller os, at du:

• Som frivillig vil være med til at sikre, at Røde Kors kan fortsætte med at yde humanitær hjælp
  • Som frivillig kan bruge et par timer på selve indsamlingsdagen
  • Som frivillig har lyst til at deltage den første søndag i oktober, hvor alle kan være med til at samle ind

Det får du ud af det:

• Støtte op om et større fællesskab
  • Sprede viden og oplysning om en organisation eller en sag
  • Møde nye mennesker med samme mål som dig

Lokal kontaktperson for landsindsamlingen:

Lone Egeberg
E-mail: lonege@rodekors.dk